except for a dream and a fucking rap-magazine

Jag känner hela tiden ett sug efter att blogga men har verkligen inget vettigt att säga.

Jag är så himla trött på tjatet om svininfluensan och vaccinet, och samtidigt har jag en sån jävla dubbelmoral för jag själv tänker på det hela tiden OCH pratar om det. Nu när jag är sjuk så skämtar jag (samtidigt som jag är allvarlig) om att jag säkert har svinis, och ja jag kanske har det! Symptomen är väl hosta, slem, nysningar, feber, huvudvärk, trötthet, ont i kroppen och sånt? Jag har allt det där. Men är inte det där symptomen för typ en förkylning också? Hur ska man veta vad jag har? En del av mig hoppas att jag har svinis så att jag kan bli frisk ifrån det (om jag nu blir det) och behöver då inte oroa mig ifall jag ska vaccinera mig eller inte.

Några av mina vänner läser också Egoinas blogg och har säkert sett att hon har tagit upp Den Stora Frågan idag. Ska man vaccinera sig? Jag vet inte! Jag är så jävla delad i den frågan. En del av mig säger att jag borde vaccinera mig, för man hör hela tiden om folk som insjunknar i svinis och många som dör. Eller okej, inte så jättemånga men folk dör faktiskt. Media har blåst upp detta och får svininfluensan att låta som digerdöden, alla som inte vaccinerar sig kommer att dö. Skitsamma, samtidigt är det ju schysst mot sina medmänniskor om man vaccinerar sig så slipper man vara en smittorisk, men å andra sidan, om alla andra vaccinerar sig så behöver man inte oroa sig för det. De som väljer att inte vaccinera sig väljer ju även att ta risken och kanske få svinis, så då får de liksom vara beredda på att ta smällen. Läste i DN också att katter (eller djuk) kan bli smittade och en katt i USA faktiskt hade blivit smittad av svinis! Då är det ju faktiskt taskigt av mig att inte vaccinera mig eftersom mina missar inte har möjlighet att göra detta.

Men å andra sidan. Vaccinet är faktiskt inte testat ordentligt och innehåller inte så himla mycket bra grejer. Gick in på sidorna Egoina länkade och läste. En sida (som iofs sålde naturläkemedel eller liknande) svarade himla bra på massa grejer tycker jag. Bloggkommentatorerna rasade då över att Egoina tog info från en sida som inte är objektiv men liksom, hur objektiv är massmedian som inte skriver negativa saker om vaccinet? Någonstans måste man ju få ta del av den sidan av problemet också.

Mitt problem med vaccinet är att man inte vet vad som kommer hända om man tar det. Visst, det händer trologtvis inte någonting men hur ska vi kunna veta om det gör det? Vaccinet är inte testat ordentligt och framtaget med en rasande fart, vilket betyder att de som vaccinerar sig faktiskt ställer upp som mänskliga försökskaniner utan att få betalt. Vi kan få en märklig bieffekt som vi inte visste fanns om tio år, om ett år eller om några månader.

Spanska sjukan och alla de andra tidigare pandemierna och epedemierna har varit dödliga ja. Hong Kong-sjukan hette en influensa som gick typ i mittewn av 1990-talet. Ett vaccin togs fram och det visade sig att fler människor dog av själva vaccinet än av influensan. Hur vet vi att det inte händer oss just nu?

Kanske behöver vi inte oroa oss om bieffekter som kanske kommer eller kanske inte kommer om tio år - om Mayaindianerna har rätt så är vi döda om tre år. Vem behöver oroa sig för sånt här trams då?

Mitt inlägg är väldigt dåligt formulerat och jag blir irriterad men JAG HAR SVINIS OKEJ, JAG ÄR DÖENDE SÅ JAG FÅR SKRIVA ETT DÅLIGT INLÄGG. Vet inte varför jag blev arg och skrev med caps.

Kommentarer
Postat av: L

fin krönika. =) haha bebi<3 jag tänker inte. men de andra ska typ ta vaccinet. meeen meeeeeen

2009-11-10 @ 12:15:26
URL: http://fulsepe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0